Nieuwe stadsmarketingorganisatie Heerlen
Heerlen heeft een bijzonder verhaal. Veranderen en aanpassen behoren tot haar kernkwaliteiten. Of het nu gaat over explosieve groei of snelle neergang: Heerlen is vastberaden, veerkrachtig en creatief. Op ruwe Heerlense grond komen experiment, vernieuwing en pioniersgeest tot bloei. Wethouder Jordy Clemens: “Onze stad staat in de steigers en wordt iedere dag mooier en groener. Het bulkt hier van de streetart van lokale en (inter)nationale kunstenaars en onze stad is ieder jaar weer het toneel van diverse internationale cultuurfestivals. Het is hoog tijd om ons verhaal en onze trots nog verder uit te dragen.” Daar hoort een nieuwe stadsmarketingaanpak bij. De komende maanden gaat een onafhankelijke kwartiermaker een nieuwe publiek-private marketingorganisatie oprichten, die het unieke verhaal en de bijzondere kwaliteiten van de stad en haar inwoners, instellingen en ondernemers op een professionele manier in de spotlight gaat zetten.
Heerlen zet hiermee een belangrijke volgende stap in het placebrandingtraject, dat eerder werd ingezet. Voor de ontwikkeling van het stadsmerk is zowel binnen als buiten de gemeente input opgehaald bij diverse partners. Tijdens gesprekken en co-creatieve sessies met stakeholders uit de stad, lokale ondernemers en prominente figuren op het gebied van de promotie van Heerlen, ligt er nu een breed gedragen stadsmerk. Het resultaat van dit traject is vastgelegd in het Urban Canvas, hét fundament voor de nieuwe marketingorganisatie. Alle betrokken partijen zijn enthousiast, voelen zich mede-eigenaar van dit merk en staan klaar om hier uitvoering aan te geven.
Aparte organisatie voor stadsmarketing
De marketing van Heerlen-Centrum is jarenlang succesvol verzorgd door Heerlen Mijn Stad onder leiding van een toegewijd vrijwillig bestuur. Naar tevredenheid: het bestuur en de medewerkers van Heerlen Mijn Stad hebben zich met veel enthousiasme en verve ingezet voor Heerlen. Dankzij hun inspanningen is de stad uitstekend op de kaart gezet en is het imago van Heerlen aanzienlijk verbeterd.
Uit het placebrandingtraject blijkt echter dat er behoefte is aan een aparte organisatie voor stadsmarketing, opgezet als publiek-private samenwerking. Na overleg met Heerlen Mijn Stad is daarom besloten dat de ervaren kwartiermaker een nieuwe marketingorganisatie gaat inrichten. Deze organisatie neemt de activiteiten en communicatiekanalen van Heerlen Mijn Stad over. De kwartiermaker wordt tevens interim-coördinator van Heerlen Mijn Stad in de overgangsfase.
Samenwerking met het Ondernemersfonds
Daarnaast hebben de gemeente en het Ondernemersfonds intensieve gesprekken gevoerd om de nieuwe marketingorganisatie samen op te richten. Beide partijen hebben een positieve intentie uitgesproken om samen te werken aan het versterken van de Heerlense identiteit en het imago door gerichte campagnes, evenementen, en het betrekken van lokale ondernemers en inwoners bij de stadspromotie.